Varázsigeként működő mondatok a konfliktusmentes meetingekhez

Szerző: | 2024. 10. 12.

1-9: Napindító meeting

  1. A résztvevők off-topic témákat kezdenek megbeszélni.
    • „Ez egy érdekes téma, talán külön megbeszélhetnénk később?”
    • „Mit szólnátok, ha most a napi célokra koncentrálnánk, és ezt később folytatnánk?”
  2. Valaki túl hosszú monológot tart.
    • „Lehet, hogy ezt a részletet érdemes lenne később kibontani. Most próbáljuk meg röviden tartani.”
    • „Köszönöm a részletes magyarázatot, talán a lényegre összpontosíthatnánk, hogy a többiek is szóhoz jussanak.”
  3. Egy csapattag folyamatosan panaszkodik.
    • „Értem, hogy ez frusztráló lehet. Talán együtt tudnánk kitalálni egy megoldást?”
    • „Megértem a kihívást, fókuszáljunk arra, hogyan tudunk előrelépni.”
  4. Technikai probléma miatt késések vannak.
    • „Amíg megoldódik a technikai hiba, haladhatunk a többi kérdéssel.”
    • „Ha rendben van, folytatjuk addig, amíg elhárul a probléma.”
  5. Egy csapattag nem szólal meg.
    • “Mindenki véleményére kíváncsiak vagyunk. Hallgassunk meg olyat is, aki még keveset szólt hozzá.”,
    • “Hagyjuk érvényesülni azokat, akik eddig a háttérben voltak.”
  6. Túl sok a technikai részlet.
    • „Nagyon érdekesek ezek a részletek, egy másik időpontban mélyebben is belemehetnénk, de most kanyarodjunk vissza az eredeti témához..”
    • „Most talán maradjunk a fő pontokon, a technikai részletekre később visszatérhetünk.”
  7. Egy csapattag folyamatosan akadályokba ütközik, de nem kér segítséget.
    • „Látom, hogy vannak kihívások, gondolod, hogy együtt könnyebben találnánk megoldást?”
    • „Szívesen segítünk, ha úgy érzed, elakadnál. Mennyire lenne hasznos, ha beszélnénk róla?”
  8. A meeting időben túlnyúlik.
    • „Lassan kifutunk az időből, zárjuk le a beszélgetést, és ami maradt, azt később folytassuk.”
    • „Látom, hogy még lenne mit megbeszélni, egy következő időpontban folytassuk majd. Előtte foglaljuk össze a következő lépéseket.”
  9. A csapat nem veszi komolyan a reggeli napindító meeting formátumát.
    • „Emlékeztetnélek arra, hogy ez egy gyors, napi szinkronizálás. Tartsuk meg a fókuszt a rövid, lényegretörő beszélgetésen.”
    • „Mi lenne, ha kipróbálnánk, hogy egy kicsit célzottabban beszélünk, hogy mindenki gyorsabban végezzen?”

10-24: Tervezés

  1. Túl sok feladatot kellene határidőre megvalósítani
    • „Lehet, hogy érdemes lenne újragondolni a prioritásokat, hogy min kezdjünk el dolgozni.”
    • „Mit gondoltok, tudnánk kicsit szűkíteni a fókuszt, hogy reális maradjon a terv?”
  2. Nem egyértelmű a cél.
    • „Mi lenne, ha még egyszer összefoglalnánk a következő időszak célját, hogy mindenki tisztán lásson?”
    • „Szerintetek, mi az a fő eredmény, amit mindenképp el akarunk érni ebben az időszakban?”
  3. A feladatok nincsenek megfelelően lebontva.
    • „Tudnánk kisebb részfeladatokra bontani ezeket, hogy könnyebben kezelhetők legyenek?”
    • „Mit gondoltok, ha ezeket kisebb darabokra szednénk, talán jobban látnánk a haladást?”
  4. A Megrendelő/Projekt Menedzser/ Vezető túl sok technikai részletbe megy bele.
    • „Tudnánk talán inkább a ‘miért’-re és a célra fókuszálni, a technikai megvalósítást rábízva a csapatra?”
    • „Lehet, hogy a csapat könnyebben boldogulna, ha a nagyobb képre összpontosítunk.”
  5. Túl sok változó vagy kockázat van.
    • „Ezek a kockázatok most még bizonytalanok, talán érdemes lenne egy tervet készíteni ezek kezelésére.”
    • „Mit gondoltok, fel tudnánk készülni ezekre a bizonytalanságokra, mielőtt belevesszük a sprintbe?”
  6. A csapat túlságosan optimista a határidőkkel kapcsolatban.
    • „Lehet, hogy érdemes lenne egy konzervatívabb becslést készíteni, hogy biztosan ne fussunk ki az időből?”
    • „Mit gondoltok, mi lehet a terv, ha valami miatt mégsem tudnánk tartani az ütemet?”
  7. Nincs konszenzus a prioritásokról.
    • A felsorolt feladatok közül végül, melyik az amelyik a legfontosabb?
    • Olyan nincs, hogy mindegyik fontos. Egy sorrendet állítsunk fel, hogy tisztában legyünk a prioritásokkal.
  8. A feladatok túlságosan nagyok.
    • „Próbáljuk meg kisebb darabokra bontani a feladatot, hogy könnyebb legyen kezelni.”
    • „Mit gondoltok, mi lehetne az első lépés ebben a feladatban, amit külön is elkezdhetnénk?”
  9. A Megrendelő/Projekt Menedzser/ Vezető elégedetlen a bemutatott eredménnyel.
    • „Érdekelne, hogy szerinted mi az, amit leginkább javítani kellene, hogy közelebb kerüljünk a célhoz?”
    • „Szerinted mi lenne az a legfontosabb változtatás, ami a legtöbb értéket hozná?”
  10. A csapat védekezően reagál a visszajelzésekre.
    • „Tekintsünk erre a visszajelzésre egy lehetőségként a fejlődésre. Mit gondoltok?”
    • „Talán érdemes lenne úgy tekinteni a visszajelzésekre, mint egy új nézőpontra, amiből tanulhatunk.”
  11. A Megrendelő/Projekt Menedzser/ Vezető nem ad konkrét visszajelzést.
    • „Nagyon érdekelne a véleményed, mi az, ami különösen hasznos volt, vagy esetleg még fejleszteni kellene?”
    • „Nézzük át részletesebben is, mi tetszett, és mi az, amin érdemes lenne változtatni.”
  12. Valaki kritikusan beszél más csapattag munkájáról.
    • “Meg tudnád fogalmazni úgy, hogy a másik konkrét cselekvéseire adsz visszajelzést a cselekvő helyett?”
    • „Próbáljuk meg úgy fogalmazni a visszajelzéseket, hogy azok előrevivőek, konstruktívak legyenek.”
  13. A csapat nem büszke az elért eredményekre
    • „Ne feledjük, hogy minden egyes lépés egy tanulási folyamat része, és így is értékes
    • „Mindig van lehetőség a fejlődésre, de ne becsüljük alá azt, amit eddig elértünk.”
  14. A vezető nem vesz részt aktívan a bemutatón.
    • „Szívesen hallanám a véleményedet, mit gondolsz az elért eredményekről.”
    • „Mit gondolsz, mi az, ami igazán jól sikerült, vagy esetleg fejleszteni kellene?”

24-31: Visszatekintés / Way of Working fejlesztése meeting

  1. A csapat nem osztja meg őszintén a visszajelzéseit.
    • „Fontos, hogy nyitottak legyünk egymás iránt, hiszen a fejlődéshez szükség van a visszajelzésekre.”
    • „Mit gondoltok, hogyan tudnánk biztonságosabb környezetet teremteni az őszinte megosztáshoz?”
  2. Csak negatív visszajelzések hangzanak el.
    • „Emlékezzünk arra is, hogy mi az, ami jól működött, mert ezekre tudunk építeni
    • „Nagyon fontosak a javítandó pontok, de ne felejtsük el azt sem, ami jól sikerült.”
  3. A csapat nem von le tanulságokat a korábbi hibákból.
    • „Emlékezzünk, hogy ezek a hibák tanulási lehetőségek is. Hogyan tudnánk elkerülni őket a jövőben?”
    • „Talán érdemes lenne áttekinteni, mit tanultunk, és hogyan hasznosíthatnánk ezt most.”
  4. Nincs konkrét akcióterv a meeting végén.
    • „Mi lenne, ha most meghatároznánk néhány konkrét lépést határidőhöz kötve
    • „Szerintetek mi lehet az első konkrét lépés, amit beépíthetünk a munkánkba a jövőben?”
  5. Valaki dominálja a beszélgetést.
    • „Nagyon értékes a hozzájárulásod, most adjunk teret másoknak is, hogy meghallgassuk mindenki véleményét.”
    • „Nagyon fontos, amit mondasz, mit gondoltok, milyen más nézőpontokat tudnánk még behozni?”
  6. A csapat nem akar változtatni a működésén.
    • „Mindig van lehetőség a fejlődésre, szerintetek van valami, amit érdemes lenne kipróbálni a következő időszakban?”
    • „Mit gondoltok, tudnánk-e priorizálni a témákat, hogy a legfontosabbakra fókuszáljunk?”
  7. Túl sok téma kerül fel az ötletek/megoldandók listájára.
    • „Érdemes lenne kiválasztani egy-két fő témát, amire most koncentrálunk, és a többit későbbre hagyjuk.”
  8. A csapat nem tud dönteni a változtatásokról.
    • „Lehet, hogy segítene, ha most szavaznánk, vagy röviden összefoglalnánk a lehetőségeket.”
    • „Mit gondoltok, ha most kiválasztanánk egy-két dolgot, amit kipróbálunk, és később visszatérnénk rá, hogy működött-e?”

32-39: Ad hoc helyzetek és konfliktusok

  1. Valaki folyamatosan félbeszakítja a másikat egy megbeszélésen.
    • „Nagyon hasznos lenne meghallgatnunk a többiek véleményét is, hogy teljes képet kapjunk.”
  1. Konfliktus alakul ki két csapattag között.
    • „Lehet, hogy érdemes lenne most külön beszélgetni erről, hogy mindenki elmondhassa a saját nézőpontját.”
    • „Mit gondoltok, tudnánk-e közösen megoldást találni erre a helyzetre?”
  1. Egy csapattag túlterhelt, de nem mer szólni.
    • „Látszik, hogy sok minden van a tányérodon, hogyan tudnánk segíteni, hogy könnyebb legyen?”
    • „Szívesen segítenénk, ha szükséged van támogatásra. Beszéljünk róla, hogyan tudnánk elosztani a feladatokat.”
  1. Valaki folyamatosan elutasítja mások javaslatait.
    • „Álljunk nyitottan a különböző javaslatokhoz, hiszen mindegyikből tanulhatunk. Utána majd eldöntjük, hogyan tovább.”
    • „Mi lenne, ha most kipróbálnánk egy másik megközelítést, és utána megnéznénk, hogy működik?”
  1. Valaki nem tartja be a csapat által közösen meghozott szabályokat.
    • „Emlékeztetnélek, hogy ez egy közösen hozott döntés volt. Mit gondolsz, hogyan tudnánk közösen következetesebbek lenni?”
    • „Lehet, hogy érdemes lenne átbeszélni, miért fontosak ezek a szabályok a csapat számára.”
  1. A csapat nem halad a vállalt feladatokkal, de nem keresik az okokat.
    • „Érdemes lenne most megállni, és átbeszélni, mi lehet az oka a lassabb haladásnak.”
    • „Mit gondoltok, hogyan tudnánk közösen kideríteni, mi akadályozza a haladást?”
  1. Egy csapattag túlságosan optimista a határidőkkel kapcsolatban.
    • „Nagyon jó, hogy pozitívan látod a helyzetet, de talán nézzük meg, hogy mennyire jöttek be korábban a számításaink és ahhoz igazítsuk a mostani vállalásainkat.”
    • „Mit gondolsz, a korábbi becsléseink mennyire voltak helytállóak? Ahhoz képest ez hol helyezkedik el?”
  1. Valaki egyértelműen visszatart információt.
    • „Lehet, hogy hasznos lenne, ha megosztanánk minden információt, hogy a csapat jobban együtt tudjon működni.”
    • „Mit gondolsz, van bármi, amit még érdemes lenne megosztani a többiekkel, hogy előrébb jussunk?”

Hogyan legyél te is Scrum Master?

Letöltöm a videókat!

Gyakorlati Scrum Master képzés

Érdekel a képzés!

Bittera Gábor
Scrum Master, korábban a Babylon Health, a Vodafone és a LeoTech, jelenleg pedig egy brit konzultánscég, az AND Digital gyakorló Scrum Mastere, a ScrumMasterLab társalapítója. "Fontos számomra az, hogy az Angliában szerzett tapasztalataimat Magyarországon, magyar szakemberekkel osszam meg, és hogy olyan szakmai környezeteket alakítsak ki, ahova érdemes tanulni járni, és nincsen az egésznek iskolapad-szaga. Több tucat Scrum Masternek segítettem abban, hogy mélyebben, élményszerűen tapasztalják meg a Scrum keretrendszert, és az agilis értékeket és alapelveket. Úgy szeretek tanítani, hogy nem rajtam és a tanítandó anyagon legyen a hangsúly, hanem azon, hogy a résztvevők a saját kontextusukban, a saját tapasztalataikra építve értsék meg a keretrendszert. Ezen kívül folyamatosan képzem magam, vallom, hogy csak így lehet és érdemes ezt a szakmát hivatásként kezelni."

Értékes és megbecsült munkát végeznél?

A ScrumMasterLab tartja az egyetlen Scrum Master képzést, amely All Inclusive szolgáltatást nyújt, ha Scrum Master akarsz lenni. Csatlakozz a legpiacképesebb kezdő Scrum Masterek exkluzív csapatába és hozd ki végre magadból a benned rejlő potenciált!